Apollo Ensemble: Luisterlab Mozart

Zeewolde, De Verbeelding, zondag 20 oktober 2019, 15:00 - 17:00 uur

Dit event is voorbij. Kijk in de agenda van Apollo Ensemble voor nieuwe data.

Info

Mozarts muziek staat bekend als gemakkelijk toegankelijk. Toch is dat 'gemak' niet iets dat zomaar uit de lucht komt vallen. Er zitten vele lagen in die toegankelijkheid. In dit luisterlab gaan publiek en musici op ontdekkingsreis door twee composities van Mozart: het pianokwartet in Es en het fluitkwartet (KV 285), in de versie voor fagot en strijkers.

Eerst wordt een deel van het pianokwartet gespeeld. Daarna krijgen het publiek en de musici de gelegenheid vragen te stellen over de muziek die ze gehoord en gespeeld hebben. Mocht daar aanleiding toe zijn, dan worden er nog enkele maten herhaald. Nadat het pianokwartet in gedeelte is behandeld wordt het stuk in zijn geheel uitgevoerd. Het publiek en de musici ervaren nu de muziek heel anders, omdat er herkenningspunten in zitten die met elkaar besproken zijn.

Dan volgt er een nabespreking, tevens pauze, waarin informeel de ervaringen gedeeld worden. Opgewarmd door de eerste helft volgt de tweede helft met het fagot (fluit) kwartet. Hier wordt hetzelfde schema herhaald. De discussies zullen vrijer zijn, omdat de het publiek en de musici meer gewend zijn geraakt aan deze vorm van bewuster naar muziek luisteren.

De historie van het luisterlab
Naast de functionele muziek (b.v. kerkmuziek) en het concert als presentatievormen van muziek is er eigenlijk door de hele geschiedenis heen muziek gemaakt om met elkaar te beluisteren en te analyseren. De eerste beschrijvingen hiervan gaan terug tot Pythagoras. Deze 'luisterlabs' zijn heel belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de muziek en vonden zowel bij de monniken en de hoven als ook bij de burgers thuis plaats. Ze werden geïnitieerd door hoog ontwikkelde mensen losstaand van hun functie. Een beroemde vorm van luisterlab is de Schubertiade, een avond waar op informele wijze werd samengespeeld en een componist nieuwe composities introduceerde. Een ander experiment kwam begin van de 20e eeuw van Schoenberg, met ‘societyconcerten’, waar men als een soort club bijeen kwam. In welke vorm dan ook: de drang om te ontdekken hoe de muziek in elkaar zit stond voorop en inspireerde de luisteraar en de musicus. De 'ontdekkingen' vormden vaak de basis van nieuwe ontwikkelingen.