Alles groter weergeven?
[CTRL] [+] (Windows)
[command] [+] (Apple)

J.S. Bach : Matthäus-Passion - Johannes Leertouwer & Nieuwe Philharmonie Utrecht

Amsterdam, Westerkerk, zondag 24 maart 2024, 15:00 - 18:30 uur

Dit event is voorbij. Kijk in de agenda van Nieuwe Philharmonie Utrecht voor nieuwe data.

Info

Johannes Leertouwer heeft een lange persoonlijke geschiedenis met de Matthäus Passion, en geldt als een van de meest vooraanstaande experts op het gebied van uitvoering van dit meesterwerk. Zo voerde hij het werk veelvuldig uit als concertmeester van de Nederlandse Bachvereniging. Nadat hij in 2002 de Matthäus voor het eerst dirigeerde naast de legendarische Gustav Leonhardt, dirigeerde hij ook een aantal jaren uitvoeringen met het Noord Nederlands Orkest en het Noord Nederlands Concert Koor. Vanaf 2012 voerde hij de Matthäus uit met 10 zangers, leidend vanaf de concertmeestersstoel met de Nieuwe Philharmonie Utrecht.

In 2024 brengt Johannes Leertouwer samen met de Nieuwe Philharmonie Utrecht de Matthäus-Passion weer in de bekende dubbelkorige versie. De laatste jaren kreeg de Matthäus-Passion onder zijn leiding lovende recensies.

De Matthäus-Passion
De Matthäus-Passion (BWV 244) is één van de bekendste werken van Johann Sebastian Bach. Het bezingt het evangelie volgens Mattheus en wordt sinds 1727 elk jaar rond pasen op talloze plaatsen wereldwijd uitgevoerd.

De Matthäus volgens Johannes
Johannes Leertouwer vertelt u in onderstaande videoserie alles over de achtergrond van de Matthäus-Passion en zijn muzikale interpretatie daarvan. Een prachtige voorbereiding op uw bezoek aan Matthäus-Passion!

Paul Witteman schreef, lang geleden, over Johannes:
“Bij een eerste violist denk ik aan Johannes Leertouwer, jarenlang concertmeester van de Nederlandse Bach vereniging. Hij speelde op Goede Vrijdag de vioolpartij in de aria Erbarme Dich uit de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach. Ik heb geharnaste bankdirecteuren een traantje zien wegpinken bij het luisteren naar de violist die de melodie introduceerde en de aandacht van een volle zaal of kerk op zich voelde gevestigd. Hij wist dat iedere verkeerde noot de betovering kon verbreken. (…) Dit was voor het publiek het moment van de dag.”