Culemborg, Lutherse Kerk, donderdag 12 oktober 2023, 20:00 - 21:30 uur
Geen componist was zo Europees georienteerd als de uit Stuttgart afkomstige Johann Jakob Froberger (1616-1667). Hij trok naar Wenen en was vervolgens enkele jaren te Rome leerling van de de beroemde Frescobaldi.
Terug in Wenen werd hij de hofclavecinist van keizer Ferdinand III, een groot muziekliefhebber, en diens broer aartshertog Leopold Wilhelm, die vanaf 1648 te Brussel resideerde. In de jaren 1649-53 reisde Froberger door Noord-Europa als virtuoos op clavecimbel en orgel en tevens als een soort geheim diplomaat in keizerlijke dienst. Via zijn muziek weten we van verblijven in Brussel, Leuven, Parijs, Londen, Dresden en St. Goar.
De betreffende programmatische stukken, meestal klaagzangen voor clavecimbel, zijn uniek in hun persoonlijke stijl en bijzonder expressief. Hij was daardoor al tijdens zijn leven een legende.
Uitvoerenden:
Pieter Dirksen (klavecimbel)
Programma:
Johann Jakob Froberger (1616 – 1667):
Toccata nr. 2 in d-klein (Wenen, 1649)
Suite nr. 13 in d-klein (Parijs, 1652-1653):
– Allemande fait pour remercier Mr le Marquis de Termes
– Courante
– Sarabande
– Gigue: Le rétour de Mazarin à Paris
Suite nr. 14 in g-klein (Brussel en Leuven, 1650)
– Lamentation sur ce que j’ay esté volé
Toccata nr. 1 in a-klein (Wenen, 1649)
Suite nr. 30 in a-klein (Londen, 1651)
– Plainte pour passer la Mélancolie
– Courante
– Sarabande
– Gigue
Toccata nr. 14 in G-groot (Dresden, 1653)
Suite nr. 27 in e-klein (St. Goar, 1653 ?)
– Allemande faite en passant le Rhin
– Courante
– Sarabande
– Gigue
Toccata nr. 1 in a-klein (Wenen, 1649)
Suite nr. 30 in a-klein (Londen, 1651)
– Plainte pour passer la Mélancolie
– Courante
– Sarabande
– Gigue
Suite nr. 12 in C-groot (Wenen, 1654)
– Lamentation faite sur la très douloureuse mort de sa Majesté Ferdinand IV
– Gigue
– Courante
– Sarabande
Méditation fait sur ma mort future (Parijs, 1660)
Barok aan de Lek (Culemborg) organiseert concerten door musici gespecialiseerd in de historisch geïnformeerde uitvoering van barokmuziek en heeft de ambitie om een volwassen podium te bieden aan jong muzikaal talent uit Nederland. Culemborg is hiervoor een buitengewoon aantrekkelijke stad: centraal gelegen en toch midden in de natuur met een prachtig historisch centrum met veel mooie kerkjes en een theater waar concerten kunnen worden gehouden. In februari 2022 werd een muziekfestival georganiseerd met als thema Napolitaanse en Venetiaanse muziek uit de zeventiende en achttiende eeuw, waarin er in totaal zes concerten en twee lezingen werden gehouden op historische locaties, waaronder het Elisabeth Weeshuis.