Amsterdam, De Waalse Kerk, zondag 3 november 2024, 15:00 - 16:30 uur
Italophilia: Discovering the Italian taste in London
Italophilia
In de 18e eeuw werd Europa's muzikale hart veroverd door de gepassioneerde, emotionele en virtuoze muziek uit Italië. Ook de Londense componisten Purcell, Handel en Greene werden beïnvloed door deze muzikale stijl. Het oude-muziekensemble The Counterpoints duikt in de wereld van deze Britse Italofielen en neemt u, samen met stersopraan Kristen Witmer, mee op een muzikale reis door de wereld van de barokke kamermuziek.
Purcell, Green en Handel
Henry Purcell schreef rond 1683 in het voorwoord van zijn ‘Sonatas of three Parts’ '[I have] faithfully endeavour’d a just imitation of the most fam’d Italian Masters…’ en verderop ‘I warrantably affirm, that I am not mistaken in the power of the Italian Notes, or elegancy of their Compositions, which I recommend to the English Artists.’
Purcell was duidelijk niet de enige enthousiasteling voor de ‘Italiaanse noten.’ Ook Handel en Maurice Greene omarmden de Italiaanse trend in hun muziek - de laatste publiceerde zelfs 6 aria’s in het Italiaans in London! Uitgever John Walsh zag een gat in de markt en publiceerde collecties met Italiaanse muziek. De Londense Italophilia trok ook Italiaanse componisten naar Londen. Francesco Geminiani, Nicola Matteis en Giovanni Bononicini vestigden zich in London, waar ze moesten concurreren met de gigant van de Italiaanse opera: George Frideric Handel.
Uitvoerenden:
Kristen Witmer, sopraan
The Counterpoints
Thomas Triesschijn, blokfluit
Matthea de Muynck, viool
Petr Hamouz, cello
Aljosja Mietus, klavecimbel
Programma:
Henry Purcell (1659-1695)
Ground voor klavecimbel solo in d mineur
Sonata nr. 10 in D majeur uit ‘10 Sonatas in Four Parts’ (Londen, 1697)
Adagio
Canzona
Grave
Largo - Allegro
Alessandro Scarlatti (1660-1725)
Augellin, vago e canoro (Napels, 1699)
Aria: Augellin vago e canoro
Recitatief: Pur senza mai posare
Aria: Io t’intendo, gentil prigioniero
Recitatief: Ma del tuo duol fatta pietosa Irene
Aria: Quanto invidio i tuoi bei voli
John Eccles (1668-1735)
Ground Air uit The Mad Lover (London, ca. 1701) in A mineur
George Frideric Handel (1685 - 1759)
Pensieri notturni di Filli (Nel dolce dell’ oblio), HWV 134 in F majeur (Rome, ca. 1707)
Recitatief: Nel dolce dell’oblio
Aria: Giacché il sonno a lei dipinge
Recitatief: Così fida ella vive
Aria: Ha l’inganno il suo diletto
Tollets ground in G majeur uit The Division Flute (London, 1706)
Robert Carr (fl. 1684-87)
Division upon an Italian Ground uit The Division Flute (London, 1706)
George Frideric Handel
Triosonate Op. 2 Nr. 1b in b mineur, HWV 386b (London, 1733)
Andante
Allegro
Andante
Allegro
- Pauze -
Thomas Baltzar (c. 1630 – 1663)
John come kiss me now (on a ground) in G majeur
Francesco Geminiani (1687-1762)
Cellosonate op. 5 nr. 2 in d mineur, (Parijs, 1746)
Andante
Presto
Adagio
Allegro
Maurice Greene (1696-1755)
Aria: Farfalletta festosetta
Nicola Matteis (1650-1713)
Uit ‘Aire’s in three parts, first book’ (Londen, 1703)
Aria amorosa in e mineur
Giovanni Battista Bononcini (1670-1747)
Divertimento da camera (Londen, 1722)
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Concerto da Camera in F majeur, RV 100
All’o
Largo
All’o
Naast haar kerkelijke functie geniet De Waalse Kerk bekendheid als sfeervol en intiem cultureel podium. Musici, van aanstormend talent tot de crème de la crème van de Nederlandse klassieke muziekwereld, vinden al decennia lang hun weg naar deze bijzondere locatie in het hart van Amsterdam, net als de liefhebbers van hun muziek.