Francis Poulenc en de wereld van Paul Éluard

Kies een datum uit de agenda om te reserveren

Bariton Jasper Schweppe, pianist Laurens de Man en literatuurhistoricus Maaike Koffeman nemen u mee op reis door de Franse muziek, poëzie en schilderkunst. Het programma opent met een mooie selectie uit het negentiende-eeuwse liedrepertoire. Componisten als Henri Duparc en Gabriel Fauré schreven hun mélodies bij voorkeur op teksten van bekende dichters. Vooral de symbolistische poëzie leende zich hier goed voor. De klankrijke, associatieve teksten van auteurs als Charles Baudelaire en Paul Verlaine zijn dan ook veelvuldig op muziek gezet.

Toen Francis Poulenc zich in de vroege twintigste eeuw ging toeleggen op het componeren van liederen, nam hij vanzelfsprekend gedichten van de poëtische avant-garde van zijn tijd (Guillaume Apollinaire, Jean Cocteau) als uitgangspunt. Hij raakte innig bevriend met de surrealist Paul Éluard, die zijn voornaamste leverancier van liedteksten zou worden. Poulenc componeerde in totaal 34 sololiederen op teksten van Éluard, die recent door Jasper Schweppe zijn opgenomen.

In dit programma krijgt u de twee belangrijkste cycli uit dit oeuvre te horen: Tel jour telle nuit (1937) en Le Travail du Peintre (1957). In dat laatste werk wordt aan de innige relatie tussen muziek en poëzie nog een derde partner toegevoegd. Zoals de titel aangeeft, is de cyclus gewijd aan de schilderkunst. Poulenc ontleende zijn liedteksten namelijk aan het kunstboek Voir, waarin Eluard gedichten over hedendaagse kunstenaars combineerde met reproducties van hun werken.

Dit boeiende samenspel tussen verschillende kunstvormen staat centraal in de multimediale uitgave Francis Poulenc en de wereld van Paul Éluard (Etcetera/AUP, 2017) die rond de Poulenc-opnames van Jasper Schweppe is gemaakt. Tijdens het concert geeft Maaike Koffeman aan de hand van beelden uit dit boek een inkijkje in het fascinerende surrealitische universum waar muziek, poëzie en schilderkunst elkaar wederzijds bevruchten.

Jasper Schweppe studeerde solozang aan het conservatorium van Zwolle en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij is sinds 2004 kernlid bij het Nederlands Kamerkoor en werk daar ook als artistiek coördinator. Eén van zijn specialisaties is het zingen van liedrepertoire. Hij bracht de afgelopen jaren CD’s uit met La Bonne Chanson van Fauré, de Winterreise en Die Schöne Müllerin van Schubert, en alle liederen van Francis Poulenc op teksten van Paul Éluard.

Laurens de Man is een veelzijdig musicus, actief als pianist en organist, zowel solistisch als in kamermuziekverband. Hij studeerde piano en orgel aan het Conservatorium van Amsterdam, haalde het Konzertexamen Orgel aan de Berlijnse Universität der Künste. Sinds 2012 is hij pianist van het Chimaera Trio en hoofdorganist van de Janskerk in Utrecht.

Dr. Maaike Koffeman is docent Algemene Cultuurwetenschappen en Franse Taal en Cultuur aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij is gespecialiseerd in de twintigste-eeuwse Franse literatuur. In 2017 verscheen onder haar redactie het CD-boek Francis Poulenc en de wereld van Paul Eluard (Etcetera/AUP).