Van Swieten Society - Muziek voor de Koning

Componeren voor het hof was goedbetaald en eervol. Veel van Mozarts werken werden voor koningen, keizers, hertogen, graven, baronnen en bisschoppen geschreven en uitgevoerd. De cellosonates opus 5 voor Friedrich Wilhelm II leverden Beethoven een gouden snuifdoos gevuld met Louis d’Ors op en een uitnodiging om Kapellmeister te worden. Musici in permanente dienst van het hof moesten van alle markten thuis zijn: de kok, tuinman, jager of lakei (Johann Sebastian Bach in Weimar) speelden ‘s avonds mee in het hoforkest. Carl Philipp Emanuel Bach componeerde symfonieën voor niemand minder dan Baron van Swieten. Kenners en beschermers van alles van waarde: we hebben veel eeuwige schoonheid aan de koningen te danken.

Van Swieten Society
Kamermuziekensemble Van Swieten Society voelt zich bij uitstek thuis bij muziek uit de achttiende eeuw (de Weense klassieken) en de vroege negentiende eeuw (het begin van de romantiek). En bij dat repertoire past de naam van de Nederlandse musicus en diplomaat-in-Habsburgse-dienst Baron Gottfried van Swieten (1733-1803), die Wenen liet kennismaken met de muziek van Bach, Mozart de opdracht gaf Händels Messiah te bewerken, en Haydn adviseerde in zijn onderhandelingen met de uitgevers van Beethoven, die zijn 1e Symfonie aan hen opdroeg. Het ensemble speelt op historische instrumenten en treedt in een flexibele bezetting op, van pianotrio tot piano-octet, incidenteel afgewisseld met solowerken en duo’s. Dit levert kleurrijke programma’s op met een sterke thematiek. De Van Swieten Society speelt niet alleen meesterwerken van grote componisten, maar onderzoekt ook minder bekende meesters en hun soms ten onrechte vergeten repertoire.

Programma:
Johann Sebastian Bach
Das Musikalisches Opfer BWV 1079
voor Frederick de Grote van Pruisen

Carl Philipp Emanuel Bach
Symfonie nr 5 in b kleinWq 182/5
voor Baron Gottfried van Swieten

Ludwig van Beethoven
Cellosonate op 5/1 in f groot
voor Friedrich Wilhelm II van Pruisen

Wolfgang Amadeus Mozart
Pianoconcert in D groot KV 537
‘Krönungskonzert’