In dit seizoen bestaat Ad Mosam 30 jaar. Een jubileum dat we willen vieren met een imposant werk uit de barokmuziek. Groots is de bezetting (vijf solisten, een vijfstemmig koor, soms dubbelkorig) en kleurrijk het orkest (trompetten, pauken, hoorn, hobo’s, fluiten, fagotten, strijkers en basso continuo).
Aan het einde van zijn leven schreef Bach in 1749 de Hohe Messe. Nog steeds is het een raadsel waarom en voor wie hij het werk geschreven heeft. Was het wellicht een ultieme proeve van zijn kunstenaarschap? Zeker is dat hij daarbij rijkelijk gebruik maakte van eerder gecomponeerd werk zoals een jubelend Sanctus uit 1724, delen uit cantates en een Kyrië en Gloria uit 1733. Zijn tanende gezondheid - Bach was bijna blind - betekende dat zijn zonen Carl Philippe Emanuel en Johann Christoph Friedrich hebben geholpen zijn zwanenzang aan het papier toe te vertrouwen.
Het is onwaarschijnlijk dat Bach zelf zijn Hohe Messe ooit heeft gehoord; hij stierf in 1750. Het werk werd wel Bachs laatste statement, te beschouwen als een imposante verzameling van misdelen die de grote meester ons absoluut wilde nalaten en die een aangrijpend verhaal vertellen.