Mariana Izman - Claude Debussy Préludes, Book I & II

Amsterdam, De Waalse Kerk, donderdag 3 september 2020, 20:15 - 22:00 uur

Dit event is voorbij. Kijk in de agenda van Mariana Izman voor nieuwe data.

Info

Deze uitvoering stond oorspronkelijk gepland op 16 april en is verplaatst naar 3 september in verband met de coronacrisis.
De Bösendorfer Series is de eigen pianoserie van De Waalse Kerk. Hieronder vindt u het overzicht van de concerten in dit seizoen. Klik op een datum om naar de betreffende agendapagina te gaan. Indien u een abonnement bestelt voor alle vijf de concerten, steunt u De Waalse Kerk, kunt u een vaste plaats reserveren (anders ongeplaceerd) en ontvangt u daarnaast 10% korting op de totaalprijs. Een abonnement is hier te bestellen, voorafgaand aan het eerste recital op 3 september 2020.

- 3 september: Mariana Izman - Claude Debussy Préludes
- 8 oktober: Thomas Beijer - Schumann, De Falle, Granados & Chopin
- 10 december: Winnaar Frans Liszt Concours
- 4 maart: Saskia Giorgini - Last Works
- 20 mei: Marietta Petkova - Chopin, Rachmaninov, Liszt en Bartók.

De in Moldavië geboren Mariana Izman verhuisde op haar achttiende naar Nederland om te studeren aan het Conservatorium van Amsterdam, waar zij in 2002 cum laude afstudeerde bij Marcel Baudet. Toen had ze al diverse internationale concoursen gewonnen, waaronder het Dinu Lipatti Concours (Boekarest, 1993) en YPF Nationaal Pianoconcours (2001). Daarnaast volgde ze masterclasses bij grootheden als Murray Perahia, Emanuel Ax en Mitsuko Uchida.

Mariana Izman heeft meerdere cd’s op haar naam staan, waaronder twee door de internationale pers lovend ontvangen solo-albums (2007 en 2009) met muziek van Schumann, en een verzamelalbum van de complete pianowerken van Rachmaninoff, uitgegeven door de YPF (Young Pianist Foundation) in 2012.

Als veelzijdig pianiste is Izman geregeld te horen in solorecitals, als liedduopartner, met kamermuziekensembles en als soliste met orkest. Ze stond op de belangrijkste klassieke wereldpodia, van New York tot Moskou en van Wenen tot Parijs. We zijn dan ook blij haar weer terug te zien in Amsterdam en te mogen ontvangen in De Waalse Kerk.

“Een geboren verhalenverteller”, zei Albert Brüggen over Izman, die een diepe verwantschap voelt met de Franse muziek van het fin-de-siècle. Het programma op 16 april is haar dan ook op het lijf geschreven: de préludes, boek I & II van Claude Debussy, die hij schreef tussen 1910 en 1913. Deze préludes zijn geen inleidende stukken, zoals de term (prélude = voorspel) doet vermoeden, maar op zichzelf staande muziekstukken. Hierin volgt hij Chopin, die ook 24 préludes schreef; één in elke toonsoort. Debussy verkiest echter dramatische vertelkracht boven een keurslijf van toonsoorten. Dat deze neiging zijn werk het predicaat “impressionistisch” opleverde, haatte hij, aan- gezien die term in zijn ogen onterecht een gebrek aan structuur zou suggereren.

De préludes zijn hoogtepunten uit de 20e-eeuwse pianomuziek en danken hun populariteit aan de grote beeldende kracht en verwijzingen naar mythologie, poëzie en schilderkunst. Laat u dus meevoeren over winderige vlakten naar verzonken kathedralen, en hoor en ruik de geluiden en geuren die dwarrelen in de avondlucht.

Coronamaatregelen
Indien u voorafgaand aan dit evenement ziekteverschijnselen vertoont, verzoeken wij u voor uw en onze veiligheid om thuis te blijven. Bij binnenkomst vragen wij u te verklaren dat u gezond bent, verzoeken wij u uw handen te ontsmetten, te allen tijde anderhalve meter afstand te bewaren tot anderen en eventuele overige veiligheidsaanwijzingen op te volgen. Houd u bij het kiezen van uw zitplaatsen altijd twee plaatsen ruimte tussen verschillende huishoudens en let u alstublieft op de aangegeven looprichtingen. Het dragen van een mondkapje is niet verplicht, maar wij moedigen het gebruik hiervan van harte aan. Tot slot vragen wij u rekening te houden met uw medebezoekers en vooral ook te genieten!