Info
Na haar post-master opleiding in Rotterdam in de Codart Virtuoso cyclus, en het geven van verschillende concerten in Nederland op prestigieuze locaties zoals De Doelen in Rotterdam, is de Franse pianiste Stéphanie Elbaz verheugd om terug te keren naar Nederland voor een reeks concerten. Onder de werken die Stéphanie tijdens recitals in verschillende Nederlandse steden zal uitvoeren, is de prachtige Prelude en Fuga in a mineur BWV 543 van Bach. Ook speelt ze werken van Schubert en Tsjaikovski.
Bach componeerde de Prelude en Fuga in a mineur BWV 543 rond 1710 terwijl hij als organist diende aan het hof van de hertog van Saksen-Weimar. Dit werk is oorspronkelijk geschreven voor orgel, Bachs favoriete instrument, het instrument dat hem in staat stelde dichter bij God te zijn, wiens dienaar hij zichzelf beschouwde. Hij signeerde zijn partituren met deze drie woorden: SDG, 'Soli Deo Gloria', het plaatst zijn werken onder het teken van de enige goddelijke glorie. Dit werk neemt de luisteraar mee in een goddelijke gemeenschap.
Ook zijn er bekende meesterwerken als Schuberts impromptus en Tsjaikovski´s de Notenkraker. Het verhaal van De Notenkraker is gebaseerd op Hoffmann fantasieverhaal De Notenkraker en de Muizenkoning, over een meisje dat bevriend raakt met een notenkraker die op kerstavond tot leven komt, een strijd voert tegen de kwaadaardige Muizenkoning en haar meeneemt naar een wondere wereld van lekkernijen en feeën.
Tsjaikovski gebruikte een nieuw instrument voor dit ballet: de Celesta, waarin hij de 'stem' van zijn Suikerpruimenfee herkende, en hij schreef onmiddellijk naar zijn uitgever, met het verzoek om het instrument voor de uitvoering te verwerven en hield zijn ontdekking geheim tot de dag van de uitvoering.
De Notenkraker is uitgegroeid tot de meest uitgevoerde van alle balletten en heeft voor veel jongeren gediend als een introductie tot klassieke muziek. Je hoort het in de pianoversie, getranscribeerd door Pletnev.
Ook zult u kunnen genieten van Liszts Hungarian Rhapsody n°2.De in Hongarije geboren componist werd sterk beïnvloed door de zigeunermuziek die hij in zijn jeugd hoorde, die invloed vinden we in dit stuk terug. Het is veruit de bekendste en meest virtuoze van de rapsodieën. En niet voor niets wordt het beschouwd als een van de technisch meest veeleisende werken in het solo pianorepertoire, terwijl het tegelijkertijd een onmiddellijke aantrekkingskracht biedt aan het publiek.