Info
Het is geen geheim meer dat de muziek van Johann Sebastian Bach altijd van generatie op generatie is gespeeld, doorgegeven en bewerkt, tot op de dag van vandaag. Robert Schumann en Max Reger hadden zo hun eigen kijk op de naam Bach en zijn muziek. En op hun beurt worden composities van Mendelssohn en Schumann weer gearrangeerd of onderwerp van componeren. Kortom dit cross-over concert loopt over van verbanden tussen componisten, composities en twee klavierinstrumenten.
In de grote zaal van De Vest gebruiken Jonathan en Tom Scott hun twintig vingers om een breed scala aan klankleuren aan de piano te ontlokken. Met het klankidioom van negentiende-eeuwers als Mendelssohn, Schumann, Brahms en Reger moet dat beslist een uitbundig schouwspel worden.
Martin Schmeding zet met het Van Hagerbeer-Schnitgerorgel in de Grote Kerk een heel ander klankarsenaal in en doet dat bovendien alleen, met handen en voeten. Ontstaat hier opnieuw een feest van herkenning met de muziek van Mendelssohn, Schumann en Brahms? Dat nu ook werk van Clara Schumann is te horen, maakt het in ieder geval een tot een actueel evenement. Over cross-over gesproken.
It is no longer a secret that the music of Johann Sebastian Bach has always been played, passed on and adapted from generation to generation, right up to the present day. Robert Schumann and Max Reger had their own view of the name of Bach and his music. And in turn, compositions by Mendelssohn and Schumann are arranged or subject to composition. In short, this cross-over concert is full of connections between composers, compositions and two keyboard instruments.
In the main hall of De Vest, Jonathan and Tom Scott use their twenty fingers to evoke a wide range of sound colours from the piano. With the sound idiom of nineteenth-century composers such as Mendelssohn, Schumann, Brahms and Reger, this must surely be an exuberant spectacle.
With the Van Hagerbeer-Schnitger organ in the Grote Kerk, Martin Schmeding deploys a completely different sound arsenal and does so alone, with hands and feet. Will this be another feast of recognition with the music of Mendelssohn, Schumann and Brahms? The fact that Clara Schumann's work can now also be heard makes it in any case a topical event. Talking about cross-over.