Info
Het meer dan 250 jaar oude strijkkwartet in f-klein toont Joseph Haydn van zijn serieuze kant, mede door de finale, een fuga volgens het boekje. Het laatste deel van Ludwig van Beethovens laatste kwartet eindigt met de vraag “Muss es sein?” en het overtuigende antwoord “Es muss sein!”. Alsof hij op de vragen des levens hint, terwijl de oorsprong toch gewoon een banale geldkwestie is. Dmitri Sjostakovitsj’ korte 7de strijkkwartet is opgedragen aan zijn enkele jaren eerder overleden vrouw Nina. In het middendeel herinnert de componist aan gelukkiger tijden. Van de Nederlandse componist Robin de Raaff horen we ten slotte zijn pas voltooide derde strijkkwartet “In Transit”, dat een visionaire blik biedt in de toekomst van het strijkkwartet repertoire.
Matangi viert dit seizoen zijn 25-jarig jubileum. In een kwarteeuw is het kwartet uitgegroeid tot een van de meest prominente en veelzijdige ensembles in het Nederlandse muzieklandschap en op internationale podia. De vier musici zijn stuk voor stuk zelfstandig en eigenzinnig. Wat ze bindt is een tomeloze creatieve nieuwsgierigheid. Naar nieuwe muziekstijlen, naar nog onbekend repertoire, naar onverwachte samenwerkingen met andere kunstvormen, van cabaret tot dans.
Sinds de oprichting, in 1999 aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het conservatorium van Rotterdam, heeft het kwartet zich nooit beperkt tot één muziekstijl. Het is steeds nieuwe avonturen aangegaan, van klassiek tot jazz en van dance tot pop. Met het eigen (Un)heard Music Festival, jaarlijks in Den Haag, verrassen de Matangi’s luisteraars met muziek die zij vaak nog helemaal niet kennen. Werken die ten onrechte zelden of nooit te horen zijn op het Nederlandse concertpodium zetten zij in de schijnwerpers, en ze leggen ook dwarsverbanden met bekender repertoire. Bij Klassiek in ’t Veen herinneren we ons concerten met Haydn kwartetten en met door strijkkwartet begeleide Schumann liederen (gezongen Maarten Koningsberger en Marion van den Akker).