Info
Programma: De Boeck – Rhapsodie Dahoméenne, Strauss – Hornkonzert Nr. 1, Bizet – Carmen Suites 1 en 2
Kaarten: 7,50 euro / 5,00 euro (studenten/CJP)
Het Nijmeegs Studentenorkest Collegium Musicum Carolinum zal onder leiding van dirigent Karel Deseure op 27 juni een zomers concert in Nijmegen geven, een maand later reizen we met hetzelfde programma af naar België.
We beginnen met de Dahomeense Rhapsodie van de Belgische componist De Boeck, hij kreeg inspiratie na een concert van een Dahomeens orkest (Dahomaye was in die tijd de naam voor het huidige Benin). Hoewel de inspiratie Afrikaans was, is het stuk verder eerder Frans van klank. Het is een opgewekt werk met een enorme ritmische drive.
De liefde voor de hoorn moet er bij Richard Strauss al vroeg ingegoten zijn. Strauss senior was namelijk de veelgeprezen eerste hoornist van de Königlich Bayerische Hofkapelle in München. Op zijn 18e schrijft hij dan ook dit hoornconcert en draagt het op aan zijn vader (die het overigens te moeilijk vond en de premiere aan iemand anders overliet!). De drie delen worden zonder onderbreking achter elkaar gespeeld, waardoor je het gevoel krijgt dat het concert uit één deel bestaat. De solist, Laurens Kirkels, komt deze keer uit onze eigen gelederen.
Na de pauze worden de Carmen Suites van Bizet gespeeld. Hoewel Carmen tegenwoordig niet meer weg te denken is uit het vaste opera repertoire, kostte het Bizet heel wat moeite om het werk opgevoerd te krijgen. In het kort het verhaal van Carmen: Don José, commandant in het leger, wordt verleid door de zigeunerin Carmen. Hij verlaat het leger én zijn verloofde voor Carmen, maar er ligt een kaper op de kust in de vorm van Escamillo de Toréador. Carmen kiest uiteindelijk voor de laatste en in wilde jaloezie steekt Don José Carmen neer. De suites bestaan uit de meest populaire delen uit Carmen, van de orkestrale stukken zoals de Prélude voor de 1e acte en de Danse Bohème, tot aan de meest populaire aria’s, zoals de overbekende Habañera en de Chansons de toréadors, waarbij de zangstemmen vervangen zijn door een instrument uit het orkest. Dit alles vormt, ondanks het dramatische einde van de eigenlijke opera, een vrolijk en uitbundig geheel.