De Spaanse pianist Juan Carlos Rodríguez brengt in deze pianorecitals prachtige werken van Bach, Beethoven, Schumann en Haydn ten gehore.
Haydn & Beethoven
Tijdens een reis naar Londen in 1790 had Haydn de jonge Ludwig van Beethoven ontmoet in zijn geboortestad Bonn. Bij Haydns terugkeer kwam Beethoven naar Wenen en was haydns leerling tot aan de tweede Londense reis. Haydn nam Beethoven voor de zomer mee naar Eisenstadt, waar Haydn weinig te doen had, en beethoven enig contrapunt bijbracht. Haydn probeerde Beethoven de klassieke compositiestijltraditie bij te brengen, maar Beethoven had nieuwe muzikale ideeën die niet in verband stonden met zijn professor, en misschien was het het begin van de muzikale taal van Beethoven die iedereen vandaag kent.
De pianosonate Hob. XVI:32 in b mineur van Haydn werd gemaakt tussen 1774 en 1776. Hier blijven de recapitulaties van de fel geconcentreerde buitenste bewegingen grimmig in de mineur; en wat in de expositie briljant of zelfs schichtig leek, krijgt vervolgens een gespannen, angstig randje. Ludwig van Beethovens pianosonate nr. 8 in c mineur, opus 13, algemeen bekend als Sonate Pathétique, werd geschreven in 1798 toen de componist 27 jaar oud was en werd gepubliceerd in 1799. Prominente musicologen debatteren over de vraag of de Pathétique al dan niet geïnspireerd is door Mozarts pianosonate K. 457, omdat beide composities in c mineur zijn en drie zeer vergelijkbare delen hebben.
Bach & Schumann
Bach is altijd aanwezig in allerlei componisten, en vooral in Schumann, die over hem schreef: Er is er maar één van wie de rest van ons iets nieuws zou kunnen krijgen: Johann Sebastian Bach. Het kan geen toeval zijn dat Bachs muziek, die zo lang had gesluimerd, in de tijd van Robert Schumann zo'n opleving onderging. Het was in werkelijkheid tegelijkertijd het symbool en het bewijs van de hechte band van eenheid die bestond tussen de Leipziger scholen van de zeventiende en negentiende eeuw.
Op een van de vroege manuscripten schreef Johann Christian Bach (Sebastians jongste zoon) 'Fait pour les Anglois', en Johann Nicolaus Forkel, Sebastians eerste biograaf, schreef over deze 'zes grote suites' dat ze 'bekend staan onder de naam English Suites omdat de componist ze maakte voor een Engelsman van rang. Bach's English Suites vertonen minder affiniteit met de barokke Engelse klavierstijl dan de Franse Suites tot de Franse barokklavierstijl.
Faschingsschwank aus Wien (Carnavalsscènes uit Wenen of Carnavalsjoet uit Wenen) van Robert Schumann werd in 1839 in Wenen gecomponeerd en schreef de eerste vier delen in de keizerlijke stad, en de laatste bij zijn terugkeer naar Leipzig.
Over Juan Carlos Rodríguez
'Het spel van Rodríguez is voorbeeldig. Het is prachtig gemaakt, gevoelig gevormd en toont duidelijk een groot inlevingsvermogen voor de stijl van de componist.' - Music Web International.
'Maestro Rodríguez bewijst een geweldige dienst met zijn prachtig idiomatische vertolkingen.' - Gapplegate Classical-Modern Music Review.
'Rodríguez vangt de essentie van Schumanns expressieve ziel en geeft behendig een frisheid en jeugdigheid aan de muziek in zijn tempokeuzes, frasering en goed beoordeelde dynamiek.' - Classical Net.