Thomas Beijer - Bösendorfer Series 20-21

Amsterdam, De Waalse Kerk, donderdag 8 oktober 2020, 20:15 - 22:15 uur

Info

De Bösendorfer Series is de eigen pianoserie van De Waalse Kerk. Hieronder vindt u het overzicht van de concerten in dit seizoen. Klik op een datum om naar de betreffende agendapagina te gaan. Indien u een abonnement bestelt voor alle de concerten, steunt u De Waalse Kerk, kunt u een vaste plaats reserveren (anders ongeplaceerd) en ontvangt u daarnaast 10% korting op de totaalprijs. Een abonnement is hier te bestellen, voorafgaand aan het eerste recital op 3 september 2020.

- 3 september: Mariana Izman - Claude Debussy Préludes
- 8 oktober: Thomas Beijer - Schumann en Schubert
- 10 december: Winnaar Frans Liszt Concours
- 4 maart: Saskia Giorgini - Last Works
- 20 mei: Marietta Petkova - Chopin, Rachmaninov, Liszt en Bartók.

'Monumentaal en technisch onberispelijk' – Christo Lelie

Thomas Beijer (1988) is een jonge pianist en componist die wordt geprezen om zijn excellente techniek en artistieke integriteit. In 2011 studeerde hij af met hoogste onderscheiding bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam en volgde masterclasses bij talloze pianogrootheden. In 2007 had hij zich met het winnen van het YPF Nationaal Pianoconcours al aan de top geplaatst van een nieuwe generatie jonge pianisten in Nederland.

Beijer geeft al sinds zijn tiende recitals in grote zalen in Europa en Azië, soleert bij vele orkesten, werkt samen met dirigenten als Neeme Järvi, Nicholas Milton en Ed Spanjaard en is bovendien als kamermusicus actief. Naast dit alles vond hij de tijd om een roman te publiceren (Geen jalapeños, Prometheus 2017). Dat Thomas Beijer een veelzijdig kunstenaar is, blijkt eveneens uit zijn repertoire dat reikt van zeventiende-eeuwse muziek tot hedendaagse composities.

Een speciale affiniteit heeft hij met Spaanse muziek; die we op 8 oktober 2020 terugzien en -horen in de aanwezigheid van werken van Enrique Granados. Granados publiceerde zijn magnum opus Goyescas in 1911. El Amor y la Muerte is het meeslepende vijfde deel van deze zesdelige pianosuite, waarvoor de componist zich liet inspireren door etsen en schilderijen van landgenoot en schilder Goya.

Na dit Spaanse intermezzo horen we in Robert Schumanns Faschingsschwank aus Wien een muzikale vertolking van hoe carnaval er pré-corona (het was immers anno 1839) in de herinnering van Schumann aan toe ging. Grote dynamiek, hoge tempi en volop vuurwerk dus. Hiermee staat het slot van dit gewijzigde programma in groot contrast met de opening van de avond, een ingelast werk van Franz Schubert: Sonate nr. 14 in a klein. Dit bijzonder tragische stuk, dat eveneens in 1839 - elf jaar na Schuberts overlijden - gepubliceerd werd, werd geschreven in reactie op Schuberts ziekte eerder dat jaar.

Coronamaatregelen
Indien u voorafgaand aan dit evenement ziekteverschijnselen vertoont, verzoeken wij u voor uw en onze veiligheid om thuis te blijven. Bij binnenkomst vragen wij u te verklaren dat u gezond bent, verzoeken wij u uw handen te ontsmetten, te allen tijde anderhalve meter afstand te bewaren tot anderen en eventuele overige veiligheidsaanwijzingen op te volgen. Houd u bij het kiezen van uw zitplaatsen altijd twee plaatsen ruimte tussen verschillende huishoudens en let u alstublieft op de aangegeven looprichtingen. Het dragen van een mondkapje is niet verplicht, maar wij moedigen het gebruik hiervan van harte aan. Tot slot vragen wij u rekening te houden met uw medebezoekers en vooral ook te genieten!