Valthermond, Concertboerderij d’Rentmeester, zondag 24 november 2024, 15:00 - 17:00 uur
In zijn eerste pianotrio’s kondigde Ludwig van Beethoven direct een nieuwe stijl aan, anders dan zijn voorbeelden Haydn en Mozart. Op stoutmoedige wijze introduceerde hij de vierdelige vorm en tilde hij de gelijkwaardigheid van de drie instrumenten op een hoger niveau. Tegenover die zelfverzekerdheid staat de jonge Johannes Brahms. Het eerste pianotrio uit 1854 is zijn eerste grote werk buiten composities voor zijn eigen instrument, de piano. De jonge Brahms werd enorm bewonderd door Robert Schumann en zijn vrouw Clara, maar dit pianotrio kreeg de nodige kritiek van hen. Mede hierom heeft Brahms het werk in 1889 sterk gereviseerd, en die versie klinkt tegenwoordig meestal. Tussen beide trio’s door horen we van Clara Schumann drie romances voor viool en piano. Ze was van mening dat “vrouwen niet geboren zijn om te componeren”, maar gelukkig heeft ze zich hier niet aan gehouden.
Paul Komen maakte op dertienjarige leeftijd zijn debuut als uitvoerend musicus tijdens een radio-opname met werk van Bach en Skrjabin. Hij ging studeren aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Jan Wijn waar hij cum laude afstudeerde. Hij vervolgde zijn studie bij Hans Leygraf in Hannover, bij György Sándor in New York en bij György Sebők in Bloomington. In 1980 maakte hij zijn debuut als solist in de Grote Zaal van het Concertgebouw te Amsterdam, waar hij samen met het Radio Filharmonisch Orkest optrad onder leiding van Sergiu Comissiona. In datzelfde jaar trad hij ook op in Londen in de Wigmore Hall. In 1989 gaf hij een aantal recitals in de Carnegie Hall in New York en in de National Gallery in Washington. Bij Klassiek in ’t Veen is Paul vele jaren een graag geziene gast, met naast bekende werken ook regelmatig zelden gespeeld repertoire. Paul Komen is hoofdvakdocent piano en docent kamermuziek aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Verder werd hij na het overlijden van Rian de Waal artistiek leider van het Aurora (voorheen Peter de Grote) Festival in Noord-Nederland.
Arisa Fujita studeerde bij David Takano in Londen aan de Guildhall School of Music and Drama. Tijdens haar studie won ze diverse prijzen bij concoursen en festivals. Ze is actief als kamermusicus bij het Fujita Piano Trio, het Gémeaux Quartett en soleerde wereldwijd met diverse orkesten. Ze was viooldocente aan de Guildhall School of Music and Drama in Londen. Momenteel werkt ze als viooldocent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Jan Ype Nota studeerde bij Jiři Prchal in Leeuwarden en vervolgde zijn studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jean Decroos, en in Londen. Hij is werkzaam als dirigent en artistiek leider van het Haydn Jeugd Strijkorkest, is reserve aanvoerder van het Noord Nederlands Orkest en is hoofdvakdocent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Jan Ype is ook de programmeur van de concertserie Klassiek in ’t Veen.
Uitvoerenden:
Paul Komen - piano
Arisa Fujita - viool
Jan Ype Nota - cello
Programma:
Voorafgaand aan het concert (14:00-14:30) speelt jong talent
Zaal open: 13:45 uur
L. van Beethoven (1770-1827)
Pianotrio nr. 1 in Es-groot, op. 1 nr. 1 (1795)
Clara Schumann (1819-1896)
3 Romances voor viool en piano, op. 22 (1853)
PAUZE
J. Brahms (1833-1897)
Pianotrio nr. 1 in B-groot, op. 8 (1854/1889)
In het Drentse Valthermond (vlakbij Emmen) wordt vanaf 2002 klassieke kamermuziek gespeeld in de tot concertzaal omgebouwde boerderij van pianist Rian de Waal en alt-mezzo Marion van den Akker. Dit seizoen 2023-24 bouwt voort op die traditie, met iedere maand een prachtig concert in een sfeervolle zaal met een geweldige akoestiek. En na afloop onder het genot van een drankje napraten met de musici.