Aansluitend bij de tentoonstelling Kijk Amsterdam 1700-1800: de mooiste stadsgezichten organiseert het Stadsarchief Amsterdam een serie kamerconcerten in de achttiende-eeuwse Italiaanse zaal, in gebouw De Bazel aan de Vijzelstraat.
Het Conservatorium van Amsterdam bijt de spits af met twee cellisten: Amke te Wies en Konstanze Weidosch. Beiden volgen het masterprogramma aan het Conservatorium van Amsterdam. Zij nemen u mee op een reis langs de geschiedenis van de cello.
Programma 24 september (onder voorbehoud van wijzigingen):
- Domenico Gabrielli (1659-1690): Canon à due Violoncelli D major
- Giovanni Benedetto Platti (1697-1763): Sonata Primo in g Moll, Adagio, Non Presto, Largo, Allegro
- Jean-Baptiste Barrière (1707-1747): Sonata in b minor, Adagio, Adagio, Andante, Allegro
- François Couperin (1668 - 1733): Treizième Concert, Vivement, Sarabande (Tendrement), Chaconne Légère
- August Franchomme (1808-1884): Caprice No. 9
Uitvoerenden:
Ensemble Conservatorium van Amsterdam
Amke te Wies – cello
Konstanze Weidosch – cello
In de achttiende eeuw werd alle muziek live uitgevoerd, want dat was de enige manier om er kennis van te nemen. Musiceren gebeurde vaak in huiselijke kring. De gegoede burgerij organiseerde huisconcerten voor vrienden en bekenden. De concerten vonden meestal plaats in de muziekkamer, of in een salon die was voorzien van behangsels zoals de Italiaanse Zaal in gebouw De Bazel. Er werd samen gemusiceerd, gegeten en gedronken. Daarnaast werd er gesproken over de nieuwste muziek of beeldende kunst.
Het Stadsarchief Amsterdam laat u kennismaken met deze achttiende-eeuwse salonsfeer. Eerst kunt u luisteren naar kamermuziek uit deze tijd, gespeeld op authentieke instrumenten. Vervolgens houdt een expert een korte kunstbeschouwing waarbij een originele achttiende-eeuwse tekening op de hand wordt getoond.
