Info
Thomascantors in Dialogue vertelt het verhaal van de vier 'Thomascantoren' Telemann, Fasch, Graupner en Bach.
In 1722 was het stadsbestuur van Leipzig na het overlijden van Johann Kuhnau op zoek naar een nieuwe Thomascantor. Telemann kreeg na een succesvolle auditie de baan, maar bedacht zich op het laatste moment en bleef toch in Hamburg werken. Vervolgens werd Johann Friedrich Fasch gevraagd, maar die had geen zin om naast het verzorgen van de muziek in de Leipziger kerken, ook Latijnles aan de kinderen van de Thomasschule te moeten geven.
Uit de overgebleven kandidaten werd Christoph Graupner geselecteerd, maar die bleek geen ontslag te mogen nemen van zijn toenmalige werkgever, de landgraaf van Hessen-Darmstadt. Uiteindelijk werd Bach, als vierde keus (!) dus, uitgenodigd voor een auditie en aangesteld. Hij bleef op deze post tot aan zijn dood in 1750.
Dit verhaal verbindt de vier componisten uit het programma. Met dit repertoire willen we ons publiek niet alleen muziek van barokke topcomponisten als Bach en Telemann aanbieden, maar hen ook kennis laten maken met de schitterende muziek van onbekendere tijdgenoten als Fasch en Graupner. De suite-ouverture in a mineur voor solo blokfluit en strijkers van Telemann vormt het centrale stuk binnen het programma. De basso continuogroep hebben we uitgebreid met fagot, theorbe/gitaar en slagwerk (!) om de dansen van nog meer pit en verschillende karakters te voorzien.
The Counterpoints XL, uitgebreid tot klein barokorkest, speelt op historische instrumenten of de beste kopieën daarvan en probeert in haar uitvoeringen dezelfde hartstocht te bereiken als de componist toen hij de noten eeuwen geleden op papier zette.