Johannette Zomer & Friends: Tranen van Maria

Kies een datum uit de agenda om te reserveren

Let op: u kunt dit videoconcert direct na reserveren bekijken via uw reservering. Het videoconcert blijft beschikbaar om terug te kijken t/m 19 april.

Sopraan Johannette Zomer presenteert ‘Tranen van Maria’: een voorstelling met het Stabat Mater van Pergolesi als rode draad, aangevuld met Sefardische en Arabische liederen en Middeleeuws gezang.

Vele componisten hebben het op muziek gezet, maar niemand deed het zo indringend en ontroerend als Pergolesi: het Stabat Mater. Een Middeleeuws gedicht over het lijden van Maria om haar gekruisigde zoon. Deze muziek is de ruggengraat van het concert, en tussen de delen door klinkt een palet aan vooral door vrouwen geschreven muziek. Zo wordt de mystieke kant van de vrouw belicht in het middeleeuwse ‘O Vis Aeternatatis’ van Hildegard von Bingen, een van de eerste vrouwelijke componisten, en klinken op vrouwen geïnspireerde Arabische en Sefardische liederen. Ook zullen er korte indringende verhalen verteld worden van vrouwen die door een diep dal heen gingen moesten, maar die inmiddels allemaal hun eigen kracht ge- of hervonden hebben.

Over de uitvoerenden
Behalve Johannette Zomer en Cécile van de Sant treedt zangeres Rojin Hassan op, een vluchteling afkomstig uit Aleppo (Syrië). Rolinha Kross is een veelzijdige Nederlandse zangeres met een Joods-Tsjechische moeder en een Surinaamse vader. Ze behoort tot de top van de Nederlandse vertolkers van het Oost-Europese en Jiddische lied. De muzikale begeleiding is in handen van het Tulipa Consort.

Corona en uitstel videoconcert
Het ‘Tranen van Maria’-programma is inmiddels een traditie aan het worden. Ook dit jaar zouden de verhalen van Wereldvrouwen, omlijst door het Stabat Mater van Pergolesi, weer te horen zijn. Maar waar een tournee op de Nederlandse podia gepland stond zagen we ons genoodzaakt het project dit jaar terug te brengen tot slechts één videoconcert. Het zou uitgezonden worden op 8 maart (Internationale Vrouwendag), maar wegens omstandigheden moest het opnemen en uitzenden van het videoconcert worden uitgesteld.

Hoewel het project voor Internationale Vrouwendag was bedacht, past het thema van het concert natuurlijk ook helemaal bij de Lijdenstijd, welke uitmondt in Pasen, het feest van het Licht, van Hoop: ook al hebben deze vrouwen elk hun eigen lijdensweg moeten afleggen, bij elk van hen heeft inmiddels de omslag naar een betere toekomst vol hoop heeft plaatsgevonden; het persoonlijke Paasfeest is aangebroken.