Het geluid van de menselijke stem blijft tot de verbeelding spreken, hij raakt snaren van diepe smart en grote vreugd. Neem bijvoorbeeld Die Winterreise van Franz Schubert of het Alexanders Feast van George Friedrich Handel: ultieme individuele droefheid tegenover collectieve opgetogenheid en bravoure die zonder de menselijke stem niet tot een zo grootse uitdrukking komt.
Het Harvestehuder Kammerchor o.l.v. Edzard Burchards en Pieter van Dijk verklanken in dit concert eveneens tegengestelde gemoedstoestanden van verlatenheid en hoop, wel het hevigst in Hugo Wolfs’ ‘Komm, Trost der Welt du stille Nacht’. Koor- en orgelklank versmelten hier samen in passende emotionele muziek uit de achttiende en negentiende eeuw. De pauze, stilte voor bezinning, is het omslagpunt; vroegtijdig weggaan is dan ook geen optie.
The sound of the human voice continues to stir the imagination, touching strings of deep sorrow and great joy. Take, for instance, Franz Schubert's Die Winterreise or George Friedrich Handel's Alexanders Feast: ultimate individual sadness versus collective elation and bravura, which would not be expressed so magnificently without the human voice.
In this concert, the Harvestehuder Kammerchor conducted by Edzard Burchards and Pieter van Dijk also portray contrasting states of mind of desolation and hope, most fiercely in Hugo Wolfs' 'Komm, Trost der Welt du stille Nacht'. Choral and organ sounds merge together here in appropriately emotional music from the eighteenth and nineteenth centuries. The interval, silence for reflection, is the turning point; leaving early is not an option.