Couleur Vocale: Kamerkoor Vocoza

Kies een datum uit de agenda om te reserveren

De bas is het fundament van de muziek, en in de barok ontwikkelde zich dat fundament tot een bijna onmisbare begeleidingsbatterij van een of meer strijkinstrumenten, een orgel of clavecimbel, en soms ook een luit en een blaasinstrument. Dit 'basso continuo' speelde mee, de bas zelf uitgeschreven, daarboven vrije improvisatie binnen de regels van kunst. Het continuo is van grote betekenis geweest in de ontwikkeling van de muziek en zorgde voor meer nadruk op tekst en persoonlijke expressie. In ‘To Be Continued’ laat het VUKK enkele hoogtepunten uit de barokke koorliteratuur horen, maar stellen wij ook de vraag naar de latere functie en invloed van het basso continuo.

Via de Italiaanse oorsprong bij Viadana, Cavalieri en Monteverdi raakten noordelijke componisten als Schütz, Schein en Sweelinck geïnspireerd. Centraal in het programma staat Jesu Meine Freude, een motet van J.S. Bach. Tenslotte kijken we wat er na de barok van het basso continuo geworden is, eerst in de klassieke periode bij Michael Haydn (broer van), later door Hugo Distler, die zich door de barokke tekstomgang liet inspireren en als kers op de taart een gloednieuwe compositie van Daan Manneke, speciaal geschreven voor het VU Kamerkoor.