In de concertserie van Klassiek in’t Veen spelen op zondagmiddag 18 februari de Franse cellist Michel Strauss en de Belgische pianist Jean-Claude Vanden Eynden werken van Ludwig van Beethoven. In het voorprogramma treedt het Mare Nostrum Cello Ensemble op, een groep bestaande uit vier jonge cellisten.
Strauss en Vanden Eynden spelen muziek uit elk van de drie stijlperiodes van Beethoven en geven daarmee een beeld van de ontwikkeling van de Weense grootmeester. De variaties op “Bei Männern, welche Liebe fühlen” is een vroeg werk, terwijl de derde en vijfde sonate uit Beethovens middelste resp. late periode stammen. Als toetje klinken geliefde werken van Massenet (Méditation uit de opera Thaïs) en Dvořák (Rondo in g-klein).
Michel Strauss studeerde bij Paul Tortelier en Maurice Gendron aan het conservatorium van Parijs. In kamermuziek werkte hij samen met onder anderen de pianisten Jean-Claude Pennetier, Georges Pludermacher en Henriette Puig-Roget, met violisten Gérard Jarry, Tibor Varga en Sandor Vegh, en met altisten Gérard Caussé, Serge Collot en Bruno Pasquier. Ook speelde hij samen met zijn oud-leraar cellist Aldo Parisot.
Jean-Claude Vanden Eynden is geboren in Brussel, waar hij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium. Hij speelde kamermuziek samen met musici als Augustin Dumay, Silvia Marcovici, Michaela Martin, Miriam Fried, Gérard Caussé, Frans Helmerson, José Van Dam, Walter Boeykens, het Enesco kwartet, het Ysaÿe kwartet en het César Franck Ensemble.
Het Mare Nostrum Cello Ensemble is in 2022 opgericht door studenten aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. De vier cellisten spelen oorspronkelijke werken voor deze bezetting, van voor velen onbekende componisten. De enige bekende componist op hun programma is Antonín Dvořák, wiens Humoresque een bewerking is van een pianostuk.